De Simkaart en tracker.

Als eerste toch even de Simkaart in een oud toestel.
En dan het gebruik de pincode uitzetten.
En mogelijk ook nog even controleren op je smartphone of je internet hebt. Anders moet je die ook nog aan zetten.

De Simkaart gaat vervolgens in de tracker.

Bij mij knippert het blauwe en oranje ledje, ongeveer om de 4 seconde.

Geen SMS berichten ontvangen bij installatie :-(, Volg dan deze link voor mijn bevindingen.

Bij mij was er dan al wel contact gemaakt met de telecom provider, maar de internet instellingen waren nog niet goed gezet.
maar ik kan al wel SMS jes naar het telefoonnummer in de tracker  versturen om de instellingen goed te zetten.
Als eerste koppel ik een telefoonnummer als admin aan de tracker, door: "admin123456 136 **********"

daarbij is de 1233456 het wachtwoord ingesteld vanuit de fabriek en de * zijn het telefoonnummer.
Als het goed is krijg je een bericht terug. In mijn geval was dat waarschijnlijk Chinees :-(.
Maar door "109#" als SMS te versturen, kreeg ik als antwoord "OK". Dat is dus beter te begrijpen.

Vervolgens heb ik het wachtwoord gewijzigd  door het SMS je met de onderstaande tekst te versturen.
"password123456 ******"

Kontroleer eerst de instellingen door het bericht "cxzt" te versturen
"CXZT" -> Hierin staat veel info die je mogelijk later nog nodig hebt, zoals het ID en soms ook het poortnummer.
Maar lees vooral de uitleg over het poortnummer op de website van TRACCAR.
Bij mij werkte bij twee verschillende modellen, beide de poort 5013.

Daarna de instellingen voor het internet. Dit is afhankelijk van de telecom aanbieder waar je gebruik van maakt. Dus dat wordt even googelen :-)
een voorbeeld van Simyo zal ik nu laten zien. (123456 vervangen door eigen wachtwoord)

"apn123456 internet" -> apn ok
"apnuser123456 KPN" -> apnuser ok
"apnpasswd123456 gprs" -> apnpasswd ok

En als je het IP adres weet waar je traccar hebt draaien, kan je dat ook gelijk invoeren, maar weet wel welke poort je moet gebruiken. Dat is wel heel belangrijk en mag niet zomaar worden aangepast.
Het ip en poort verstuur je met:
"IP xxx.xxx.xxx.xxx 5013" -> set IP OK
Als je geen IP adres ter beschikking hebt, kan je ook een van de testservers gebruiken van traccar (Link)

Daarna is het goed om het geheel even te resetten. Dat doe je met de opdracht:
"CQ" -> systeem reset ok! of "rst "_> "The tracker will immediately restart!"

ER zijn diverse lijsten met commando's/opdrachten die je via een SMS aan de tracker kan geven. Het is even proberen welke werkte.
Er volg later een lijst met mijn bevindingen, die ik dan aan dit item zal linken. (nog te doen, maar een zoekslag in google levert al veel resultaat op.)

Wel gebruikte ik ook nog het commando "time zone123456 1" voor de juiste tijdzone van de tracker. Controle door "g123456#" (huidige GPS positie/ geen zomertijd correctie)) :-)

Geduld is een schone zaak dus wacht heel even..

Als het goed is brand nu de gele led constant.